Saturday, December 7, 2013

Adakah aku menjawab soalan kamu

Bismillahirahmanirrahim . Alhamdulillah sampai hari ini aku masih di beri peluang untuk menikmati dan merasai nikmat kurniaNya .
Malam ini sunyi . Indah sungguh bandar ini

Sudah berapa hari aku mencari mood seperti ini . Melayan perasaan . Namun harapan aku hampa . Mana mungkin aku bisa berfikir di kala kepala memikirkan keadaan mereka . Ya , aku rindu ummi abah . Rindu pelukan mereka .
Jika bisa , ingin sekali aku berlari menuju mereka . Memeluk dan mengucup pipi mereka . Namun apakan daya
Aku harus menjalani hari hari aku di sini , jauh dari mereka . Hanya doa yang mampu aku titip kan agar mereka baik baik sahaja . Aku pasti , jika aku merindui mereka , mereka jauh lebih merindui aku .

Sejak aku mendirikan rumah tangga , ada sahaja yang menyuruh aku malah mendesak untuk aku berkongsi segala cerita . Bagaimana ia bermula .
Titik perkenalan aku dan dia . Tiada jawapan yang sesuai untuk aku berikan kecuali alhamdulillah , kami jodoh . Hampir 20 tahun aku hidup ,
Allah beri apa yang aku ingini . Allah tidak kejam . Dia menjawab setiap doa aku . Dia membalas setiap titisan air mata aku . Allah
Sukar aku ingati masa lalu . Entah bagaimana rupa tingkah laku aku .
Mungkin kalian lebih mengenali ku . Sedaya upaya aku tinggal kan , aku lupa kan . Aku jatuh dan seolah olah aku lumpuh . Saat itu dan ketika itu, setiap malam aku sujud padaNya mohon ampun . Setiap hari aku berdoa agar Dia hadirkan seseorang untuk menjaga ku . Aku perempuan , mana mungkin aku kuat apatah lagi jauh dari ummi dan abah .

Allah menjawab . Allah hadirkan dia dalam hidup aku . Memang aku akui, kami satu kelas . Tapi sayang nya sebelum ini aku tidak pernah sedar akan kewujudannya . Mungkin saat itu , masanya belum sesuai maka Allah tutup mata aku dari memandangnya .

Seingat aku kali pertama dia menyapaku semata mata hanya menegurku tentang aurat . Dia hanya meminta agar aku menjaga batas pergaulan dan menjaga cara pemakaian . Hari itu , aku seolah olah berbicara dengan cermin kaca  . " buruk sangat kah aku ? Pantas kah aku mendapat teguran seperti itu ?

Hari demi hari . Sedikit demi sedikit dia ubah aku , dia ubah cara pemikiran aku . Dia ubah segalanya tentang aku . Aku tidak kisah akan mulut orang . Ah , mereka berhak berkata kata . Ada sahaja yang kata aku berubah hanya kerana seorang lelaki .

Awalnya begitu . Langkah pertama telah aku mula . Berubah
Hanya tunggu saat ikhlas . Alhamdulillah , lama kelamaan aku ikhlas . Aku betul kan niat . Aku berubah bukan kerana dia . Tapi kerana Allah

Pada awalnya aku sangka dia akan pergi setelah dia berjaya mengubah aku . Tapi sangkaan aku meleset .
Pada satu hari dia bertanyakan aku tentang kahwin muda .

" boleh saya tanya satu soalan ?

" yes , apa dia ?

" apa pendapat awak tentang kawin muda ?

" hmm . Entah lah , dulu sebelum saya berubah jadi macam ni saya sangat tentang kalau orang nak kawin muda ni . Mana taknya , lepas kawin nak bagi makan apa ? Nak nak kalau tiba tiba dapat anak ? Haaa kan susah . Tapi sekarang , bila berada di jalan Allah ni saya rasa , remaja memang perlu kepada kawin muda . Sebab zaman sekarang , maksiat berleluasa . So why not , saya tak kisah kalau kawin muda as long as mak ayah bagi restu .

Itu sahaja soalannya , habis di situ .

Pada suatu malam , ketika berbual dalam telefon dengan abah nun jauh  di sana , aku bertanya kan soalan yang sama . Di sebab kan abah aku seorang yang jenis strict orangnya , maka aku membuat nada seolah olah aku sedang bergurau .

" abah , ateh nak tanya satu soalan , tapi abah jangan lah marah yeeee. Ateh cuma nak tahu

" ya , apa dia pulak ni ?

" apa pendapat abah tentang kawin muda ?

" hmm , abah tak halang kalau awak nak kawin muda asalkan ekonomi tu dah stabil . Abah cuma risau awak tak boleh nak survive after nikah .

Dia menjawab soalan aku . Satu gurauan seolah olah bertukar keadaan.
Kali ini abah betul betul maksudkannya .
Aku kenal abah . Dia tidak suka bergurau tentang perkara yang dia anggap serius .

Yes , aku dah tahu apa masalah orang orang tua . Apa masalah mereka menghalang anak anak untuk kawin muda . Duit

Satu hari , aku tidak pasti tarikhnya . Aku adakan mesyuarat tergempar dengan suami ku  , saat itu masih belum bergelar suami .

Dihadiri oleh orang ketiga . Teman sekelas ku . Orang yang aku percaya
Ketika itu di dalam perpustakaan .

" awak , awak tahu tak . Orang orang tua ni dia tak bagi kawin awal sebab dia risau anak dia makan pasir lepas nikah , so kalau awak nak kawin awal , awak fikir lah macam mana nak dapat duit .

" kita dah tubuhkan humaira collection . So kita usahakan perniagaan tu . Cukup duit yang kita target kita kawin ?

" haa ? awak nak kawin dengan saya ? Biar betul .
Saya ni baru berubah ,
Saya rasa awak perlukan perempuan yang baik dan boleh jadi isteri yang taat kepada awak kot and perempuan tu bukan saya .

Dia tidak menjawab . Dia hanya diam membisu tanpa kata .
Perasaannya terus di pendam biar jadi luka . Bagi dia , cinta tak perlu di luah .

Malam ke esokannya aku mendapat panggilan dari kelantan , ummi .

" ayah zaid call abah tadi .

" hah ? Betul ? Dorang cakap apa ?

" ayahnya kata nak masuk meminang .

" bila ?

" raya puasa nanti .

" abah cakap apa ? Aku mula gelabah

" abah setuju .

Senang nya . Macam tu saja ?

Ya allah , senangnya allah buka jalan . Ummi abah tidak pernah beri kelulusan untuk berkahwin sebelum anak anaknya genggam ijazah .
Tapi kali ini ? Apa aku mimpi ?

Di cubit cubit pipi ditampar tampar dahi . Kenyataan . Realiti

Alhamdulillah , kami bertunang . Aku dan dia selalu fikir bagaimana untuk cari duit . Tak nak susahkan ummi abah

Kami menabung , itu cadangan daripada dia . Dia hadiahkan aku satu tabung . Dia kata , setiap hari kita menabung . Sehari seringgit .
Tiap tiap hari tabungnya di isi . Aku dan dia , seringgit seorang . Sehari dua ringgit . Sebulan enam puluh . Cukup bulan dia bank in kan dalam bank . Jualan jubah humaira collection memberansangkan . Alhamdulillah , kadang kadang kami dapat rm700 seminggu untung bersih . Usaha dan tawakkal . Allah memang buka jalan seluas luasnya untuk kami kawin .

Dalam tempoh bertunang . Aku risau , banyak yang perlu aku dan dia bicarakan hingga terkadang mengundang fitnah .

Aku pernah berkata

" kita dalam tempoh bertunang . Syaitan bertungkus lumus supaya masjid tidak akan terbina . Dan , saya tak nak jadi fitnah kepada awak .

Teman sekelas ku sering menjadi mangsa . Perlu ke hulu ke hilir bersama aku . Bimbang dengan kata kata orang , apatah lagi aku juga tidak mahu menjatuh kan imej mereka yang bertudung labuh .

Syukur tak terhingga . 22hbNovember tarikh bersejarah kami .
Penat lelah kami kumpul duit . Penat lelah kami menjaja jubah sana sini. Sibuk belajar lagi , dia sibuk dengan tugas MPP lagi , aku dengn JPK lagi . Tapi tak ada halangan untuk kami . Dia selalu pesan , kalau kita nak pasti tak ada alasan . Pointer dia naik banyak , pointer aku turun 0.01 , tapi tak apa  . Ummi abah nampak usaha kami . Mereka benarkan kami bernikah seawal usia 19 tahun . Allahu rabbi

Dari awal aku dan dia , kami tidak pernah bercinta . Dia menganggap aku sahabat . Dan aku menganggap dia adalah anugerah . Anugerah dari Allah . Perberian Allah , mana mungkin aku sia sia kan .

Allah beri aku menikmati perubahan . Aku sudah cukup gembira
Dia beri aku bonus , suami persis nya . Syukur
Jutaan terima kasih kepada Allah pun belum cukup . Aku bahagia Allah

Hari pernikahan ku di penuhi dengan tangisan ummi abah . Tangisan mertuaku . Tangisan adik beradik
Benar kata Kak Deq , saat aku sah bergelar seorang isteri dan dia sebagai seorang suami . Seolah olah satu beban hilang . Pintu maksiat tertutup . Ya allah  , allahu akbar

Hidup aku tidak berubah begitu banyak . Aku masih sama cuma komitmenku bertambah . Tapi aku cukup selesa kerana di saat remaja masih sibuk menghabiskan masa , aku sibuk menjalankan tugas ku sebagai isteri . Masa ku terhad , yang penting ia tidak berlalu dengan sia sia .

Aku teringat kata katanya selepas beberapa minit kami sah bergelar suami isteri

" saya dah lama perhati kan awak . Saya suka awak , buktinya saya nikahi awak.

" terima kasih awak sebab terima saya bukan kerana masa silam saya . Tetapi terima saya kerana saya yang sekarang

" kalau bukan awak yang dulu , awak tak akan jadi awak yang sekarang kan ? Hidungku di tarik . Dia tersenyum

Berderai air mata gugur .

" jangan menangis ye , saya cinta awak sampai syurga .

2 comments:

  1. Tahniah zaid n afaf...sya bsyukur ada lg ibu bapa yg benarkan anaknya nikah muda. Sya pun begitu jga. First obstacle utk ramai ibu bapa xbg sbb duit. Tp alhamdulillah, Allah yg permudahkan segalanya, kita perlu berusaha bterusan n berdoa.

    ReplyDelete
  2. sahabt..tolong hamba..hamba ingin jadi mcm kalian..

    ReplyDelete