Tuesday, June 12, 2012

Dah ready ke kalau kahwin awal

assalamualaikum -__-
best ke kalau kawin awal ? tetibe cakap pasal ni sebab sejak dua menjak ni 
Ana Bisikan Rahsia asyik mintak dengan ummi dan abah nak kawin . umur dia 21 dan bagi aku normal lah kalau nak kawin tapi bagi along kawin dulu yee angah -__-

mungkin dia rasa sebab nak nampak macam awet muda kot bila anak dah besa besa atau sebab kawin awal ni kan subur , nanti boleh dapat anak banyak banyak 
( comfirm aku kena marah bila dia bukak blog aku biapun aku rasa dia tak pernah bukak pun ) 

tapi bagi aku kawin awal ni banyak cabarannya , ( cakap macam orang dah ada anak 9 tapi suami entah ke mana ) -__-
lebih lebih lagi kalau pasangan tu dua dua masih muda . yelah mana tak  nye , nak kena ada financial backup sebab nanti kalau dah ada anak , banyak benda nak kena belanja. kalau kau nak masuk meminang anak orang pun mesti orang tua dia tengok kau kerja apa , keturunan yang macam mana ,  baik ke tak kau ni , kalau dah kau tak cukup syarat gerenti kau akan ditolak mentah mentah , malu kan ? -__- 
tapi kalau dah couple tu sampai buat maksiat , aku rasa korang kawin lah cepat cepat yee
sebab everything halal ba'da nikah :))
korang nak sentuh sentuh pun orang dah tak kisah dah masa tu .
dan aku pernah tengok dekat portal rasmi fatwa malaysia yang dia kata ; Boleh kalau kawin muda apabila didapati perbelanjaannya mencukupi dan ianya juga berhajat kepada perkahwinan . 



 and i miss you too -__-



aku perasan zaman dulu kalau ada pasangan kawin awal tak timbul apa apa masalah pun kan , tapi zaman sekarang bila ada yang nak kawin awal bermacam macam andaian yang orang buat, andaian yang buruk buruk pulak tuu . Haishhh 

kawin awal tanggungjawab dia berat owh . aku tak nafikan 
( sebab tu kot aku tak rasa nak kawin lagi ) 
umur aku baru 18 tapi dah bajet macam esok lusa dah nak kawin -__-
 * aku rasa normal lah tu kan ? 
korang rasa macam mana ? 

ini tips untuk angah : 
jadi angah , kalau anda nak kawin awal anda kena yakinkan ummi abah dan orang-orang terdekat     ( espeacially along yang risau sangat kau akan naik pelamin dengan dia nanti ) bahawa perkahwinan yang bakal anda dirikan bukanlah berlandaskan nafsu semata-mata. Akan tetapi perkahwinan yang anda ingin dirikan adalah sebagai memenuhi salah satu tuntutan ibadah dan tanggungjawab seorang Muslim noktah 
tapi , dah ready ke kau ? eh . aku rasa kau langsung pandai tak pandai masak -__-
sanggup ke laki kau makan telur hari hari. 



Nabi Muhammad s.a.w bersabda ; 
" Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah "


suami aku mestilah seorang yang matang dan aku percaya mertua aku adalah orang yang baik -__-

No comments:

Post a Comment